Ishockey-VM 2024 i Tjeckien närmar sig med stormsteg, och spänningen är påtaglig. Med matcher som spelas i både Prag och Ostrava mellan den 10:e och 26:e maj, kommer fans från hela världen att samlas för att heja fram sina lag. Tyvärr – alla av oss […]
BILRESAI strävan efter renare luft och en hållbar miljö har Europeiska unionen infört en serie utsläppsstandarder för fordon, kända som EURO-standarder. Dessa standarder syftar till att minska skadliga utsläpp från fordon och har blivit allt striktare över tid. I den här bloggposten ska vi utforska […]
BILTEKNIKFormel 1-racing är en av de mest populära sportgrenarna i världen. Även om dess ursprung kan spåras tillbaka till motorsportens tidiga dagar var det inte förrän på 1950-talet som sporten verkligen blev ett globalt fenomen. Men när Formel 1 slog igenom gjorde sporten detta med […]
TÄVLINGSFormel 1-racing är en av de mest populära sportgrenarna i världen. Även om dess ursprung kan spåras tillbaka till motorsportens tidiga dagar var det inte förrän på 1950-talet som sporten verkligen blev ett globalt fenomen. Men när Formel 1 slog igenom gjorde sporten detta med […]
Ishockey-VM 2024 i Tjeckien närmar sig med stormsteg, och spänningen är påtaglig. Med matcher som spelas i både Prag och Ostrava mellan den 10:e och 26:e maj, kommer fans från hela världen att samlas för att heja fram sina lag. Tyvärr – alla av oss […]
BILRESAIshockey-VM 2024 i Tjeckien närmar sig med stormsteg, och spänningen är påtaglig. Med matcher som spelas i både Prag och Ostrava mellan den 10:e och 26:e maj, kommer fans från hela världen att samlas för att heja fram sina lag. Tyvärr – alla av oss […]
BILRESAIshockey-VM 2024 i Tjeckien närmar sig med stormsteg, och spänningen är påtaglig. Med matcher som spelas i både Prag och Ostrava mellan den 10:e och 26:e maj, kommer fans från hela världen att samlas för att heja fram sina lag. Tyvärr – alla av oss […]
BILRESAI strävan efter renare luft och en hållbar miljö har Europeiska unionen infört en serie utsläppsstandarder för fordon, kända som EURO-standarder. Dessa standarder syftar till att minska skadliga utsläpp från fordon och har blivit allt striktare över tid. I den här bloggposten ska vi utforska […]
BILTEKNIKFormel 1-racing är en av de mest populära sportgrenarna i världen. Även om dess ursprung kan spåras tillbaka till motorsportens tidiga dagar var det inte förrän på 1950-talet som sporten verkligen blev ett globalt fenomen. Men när Formel 1 slog igenom gjorde sporten detta med […]
TÄVLINGSFinns det något mer spännande än biltävlingar? Nej, jag har svårt att tro det. Runt om i världen finns det stora och spännande biltävlingar som är värda att följa och – om man har möjlighet – även besöka. Att bara välja fem har dock varit […]
TÄVLINGSIshockey-VM 2024 i Tjeckien närmar sig med stormsteg, och spänningen är påtaglig. Med matcher som spelas i både Prag och Ostrava mellan den 10:e och 26:e maj, kommer fans från hela världen att samlas för att heja fram sina lag. Tyvärr – alla av oss […]
BILRESAIshockey-VM 2024 i Tjeckien närmar sig med stormsteg, och spänningen är påtaglig. Med matcher som spelas i både Prag och Ostrava mellan den 10:e och 26:e maj, kommer fans från hela världen att samlas för att heja fram sina lag. Tyvärr – alla av oss kan inte åka och besöka Tjeckien personligen för att bevittna VM; det är därför strömmar som Streama Hockey-VM 2024 finns, eller hur? Dock, om du planerar att köra från Sverige till Tjeckien för att uppleva denna iskalla fest, finns det några tips och tricks som kan göra din resa smidigare.
Innan du ger dig av, se till att planera din rutt noggrant. Använd pålitliga karttjänster för att hitta den bästa vägen och ta hänsyn till eventuella vägarbeten eller omledningar. Kom ihåg att kontrollera väderprognosen också, då vinterväglag kan vara oförutsägbart.
Se till att ditt fordon är i toppskick. Kontrollera däckens skick, bromsarna, ljusen och vätskenivåerna. Det är också klokt att ha med sig en nödutrustning som inkluderar startkablar, en isskrapa, extra vantar och filtar.
Glöm inte att ta med alla nödvändiga dokument, såsom pass, körkort, fordonsregistrering och försäkringsbevis. Eftersom Sverige och Tjeckien båda är medlemmar i EU, bör gränsövergången vara smidig, men det är alltid bäst att vara förberedd.
Varje land har sina egna trafikregler, och det är viktigt att respektera dem. I Tjeckien är det till exempel obligatoriskt att ha på sig säkerhetsbälte, och användning av mobiltelefon utan handsfree är förbjuden under körning.
Organisatörerna av VM rekommenderar att besökare använder sig av parkeringshus och kollektivtrafik, särskilt i Ostrava där parkeringsmöjligheterna kan vara begränsade. Planera därför i förväg var du kan parkera och hur du tar dig från parkeringen till arenan.
När du väl är framme, ta dig tid att njuta av atmosfären. Ishockey-VM är inte bara en sportevenemang, det är en fest fylld med passion och gemenskap. Utforska städerna, njut av lokal mat och dryck, och mingla med andra hockeyfans.
Sist men inte minst, kom ihåg att stödja ditt lag! Ta med dig landslagströjan, flaggor och andra supporterprylar för att visa din entusiasm. Oavsett resultatet, är det deltagandet och upplevelsen som räknas.
Att köra till Tjeckien för att bevittna Ishockey-VM kan vara en oförglömlig resa. Med rätt förberedelser och inställning kan du göra din resa lika spännande som själva turneringen. Lycka till och kör försiktigt!
I strävan efter renare luft och en hållbar miljö har Europeiska unionen infört en serie utsläppsstandarder för fordon, kända som EURO-standarder. Dessa standarder syftar till att minska skadliga utsläpp från fordon och har blivit allt striktare över tid. I den här bloggposten ska vi utforska […]
BILTEKNIKI strävan efter renare luft och en hållbar miljö har Europeiska unionen infört en serie utsläppsstandarder för fordon, kända som EURO-standarder. Dessa standarder syftar till att minska skadliga utsläpp från fordon och har blivit allt striktare över tid. I den här bloggposten ska vi utforska vad ett EURO 3-fordon är och dess betydelse för miljön.
EURO-standarderna introducerades först 1992 med EURO 1, som krävde att nya bilar skulle utrustas med katalysatorer för att minska utsläppen. Sedan dess har flera uppdateringar genomförts, där varje ny standard har inneburit strängare gränser för utsläpp av skadliga ämnen som kväveoxider (NOx), kolmonoxid (CO), kolväten (HC) och partiklar (PM).
EURO 3-standarden trädde i kraft i januari 2000 och innebar en betydande förbättring jämfört med tidigare standarder. Den skiljde på gränsvärdena för HC och NOx för bensin- och dieselmotorer och införde även ett separat NOx-gränsvärde för dieselfordon. Testförfarandet modifierades också för att ta bort uppvärmningsperioden, vilket gjorde testerna mer representativa för verkliga körförhållanden.
CO: 2,3 g/km
THC (Totala Kolväten): 0,20 g/km
NOx: 0,15 g/km
För dieseldrivna EURO 3-fordon var gränsvärdena:
CO: 0,64 g/km
HC+NOx: 0,56 g/km
PM (Partiklar): 0,05 g/km
Dessa gränsvärden hjälpte till att minska utsläppen av skadliga ämnen och bidrog till en renare miljö.
EURO 3-standarden var ett viktigt steg mot att minska transportsektorns miljöpåverkan. Transport bidrar med cirka 20% av EU:s CO2-utsläpp, och genom att införa strängare utsläppsstandarder kunde man minska denna siffra. EURO 3 bidrog till att förbättra luftkvaliteten och skydda folkhälsan genom att minska förekomsten av luftburna föroreningar.
Medan EURO 3 var en viktig milstolpe, har utvecklingen inte stannat där. EURO 6 är den senaste standarden och infördes 2014, med flera uppdateringar sedan dess. EURO 7, som förväntas träda i kraft i 2030, kommer att inkludera icke-avgasutsläpp som partiklar från bromsar och däck.
EURO 3-fordon representerar en tidigare generation av fordon som uppfyllde de dåvarande miljökraven. Även om de inte är lika rena som dagens fordon, spelade de en viktig roll i övergången till en mer hållbar transportsektor. Med tiden kommer EURO-standarderna att fortsätta att driva framsteg mot renare och mer miljövänliga fordon.
Det är viktigt att komma ihåg att även om ett fordon uppfyller en viss EURO-standard, kan det fortfarande ha en betydande miljöpåverkan. Som konsumenter kan vi bidra till en renare miljö genom att välja fordon med lägre utsläpp och genom att stödja övergången till renare transportalternativ.
Formel 1-racing är en av de mest populära sportgrenarna i världen. Även om dess ursprung kan spåras tillbaka till motorsportens tidiga dagar var det inte förrän på 1950-talet som sporten verkligen blev ett globalt fenomen. Men när Formel 1 slog igenom gjorde sporten detta med […]
TÄVLINGSFormel 1-racing är en av de mest populära sportgrenarna i världen. Även om dess ursprung kan spåras tillbaka till motorsportens tidiga dagar var det inte förrän på 1950-talet som sporten verkligen blev ett globalt fenomen.
Men när Formel 1 slog igenom gjorde sporten detta med besked. Motorsportfans är lika galna i Formel 1 som online casino-fans är galna i https://galenibonuskoder.se/.
I dag hålls Formel 1-tävlingar över hela världen, med team och förare från så olika länder som Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Ryssland och Storbritannien.
Sporten är också mycket populär bland fansen, som strömmar till tävlingarna i miljoner. Bara under 2017 fanns det uppskattningsvis 447 miljoner Formel 1-fans runt om i världen.
Bilarna är specialbyggda maskiner som är otroligt snabba och tekniskt avancerade, och förarna är några av de bästa i branschen.
Det finns ett antal faktorer som har gjort Formel 1-racing så populärt genom åren. För det första är det en mycket spännande och snabb sport. Tävlingarna är ofta oförutsägbara, vilket håller fansen konstant intresserade.
För det andra har sporten en rik historia och tradition. Många av teamen och förarna har varit inblandade i Formel 1 i årtionden, och det finns några ikoniska ögonblick som har etsats in i idrottshistorien.
Finns det något mer spännande än biltävlingar? Nej, jag har svårt att tro det. Runt om i världen finns det stora och spännande biltävlingar som är värda att följa och – om man har möjlighet – även besöka. Att bara välja fem har dock varit […]
TÄVLINGSFinns det något mer spännande än biltävlingar? Nej, jag har svårt att tro det. Runt om i världen finns det stora och spännande biltävlingar som är värda att följa och – om man har möjlighet – även besöka. Att bara välja fem har dock varit svårt. Men jag har trots det tagit fram en lista där jag presenterar de 5 bästa biltävlingarna i världen, enligt mig. Det är events som är intressanta och spännande att följa.
Min absoluta favorit bland biltävlingar är utan tvekan Le Mans 24 timmar. Tävlingen startade redan 1923 och har haft stor framgång sedan dess. Som namnet föreslår är det en tävling som pågår under 24 timmar och det finns två förare per lag. Le Mans 24 timmar är på Circuit de la Sarthe i Frankrike. Fokuset här ligger på att designa bilar som är pålitliga och uthålliga, och inte nödvändigtvis snabba som många andra biltävlingar fokuserar på. Man vill helt enkelt spendera så lite tid som möjligt i pit stops.
Loppet tar plats i juni och det brukar vara runt 60 som tävlar. Biltävlingen drar också till sig många journalister som noga bevakar tävlingen. Medelhastigheten på banan ligger på 219 km/tim. Det är föraren Tom Kristensen, en dansk förare, som har vunnit flest lopp i Le Mans 24 timmar – hela 9 vinster.
Ett annat klassiskt lopp är Monacos Grand Prix som startade år 1929. Loppet har en längd på 260 kilometer och 78 varv. Loppet körs på Circuit de Monaco i Monte Carlo. Lite intressant fakta om detta lopp är att det är det enda loppet som har en tunnel. Monacos Grand Prix är idag en av de mest prestigefyllda biltävlingarna i världen. Det är föraren Ayrton Senna som har vunnit flest vinster i Monaco Grand Prix – hela 6 vinster.
Daytona 500 grundades i USA 1959 och är idag den mest populära biltävlingen i USA. Loppets längd är på 800 kilometer med 200 varv. Inom NASCAR är Daytona 500 det största loppet och har stora prissummor. Föraren som har vunnit flest vinster är Richard Petty som har vunnit sju gånger. För det mesta hålls Daytona 500 i februari och är ett lopp som många i hela världen följer.
En annan tävling som får komma med på min lista är Singapores Grand Prix. Jämfört med de andra loppen är detta en nyare tävling som grundades så sent som 2008. Loppets längd är 300 kilometer och det är 61 varv. Banan är väldigt utmanande då större delen av loppet löper över vanliga vägar. Det är dessutom vägar som kanske inte håller högsta standard, om man jämför med andra platser i världen. Singapore Grand Prix har kurvor på 90 grader och det är ett varmt klimat. Den som har vunnit flest gånger är Sebastian Vettel. Han har vunnit fyra gånger.
En av de största biltävlingarna i världen är Dakarrallyt. Det är ett lopp som grundades 1978. Det är ett lopp som har en längd på 9300 kilometer och det har 12 etapper. Det är idag ett lopp som hålls i olika sydamerikanska länder varje år. Det handlar inte enbart om bilar heller, utan även bland annat lastbilar, fyrhjulingar och motorcyklar som kan tävla. Ett lopp i Dakarrallyt år 2017 varade i 12 dagar. Det var då så många som 317 fordon som deltog. Den som har vunnit flest gånger är Stephane Peterhansel som vunnit 71 etapper.
Om man nu inte har en bil med integrerad navigation så är det nästan ett måste att lösa det på något annat sätt. Visst har felkörningar med gamla papperskartor ibland tagit dig på intressanta villovägar. Men för det mesta så hade man varit väldigt glad […]
BILTEKNIKOm man nu inte har en bil med integrerad navigation så är det nästan ett måste att lösa det på något annat sätt. Visst har felkörningar med gamla papperskartor ibland tagit dig på intressanta villovägar. Men för det mesta så hade man varit väldigt glad att slippa onödiga felkörningar. Jag skulle säga att det finns några alternativ som kan lösa problemet. Mobilen, en platta, en billig GPS-navigator eller en dyr GPS-navigator. Det finns såklart nackdelar och fördelar med alla alternativen.
Att använda mobilen ses oftast som ett självklart val. Man har ju redan mobilen så varför inte spara in inköpet av en ny pryl? Om man som mig är en tekniknörd och gärna kopplar ihop allt i bilen, att telefonen automatiskt kopplar upp sig mot bluetooth när man sätter sig i bilen samtidigt som den öppnar navigationsappen är rätt smidigt. Det känns som ett enkelt val.
Nackdelen är såklart att det är distraherande med allt i mobilen, ringer det i mobilen så fibblar man lätt bort sig innan man kör vidare. Jag har dock bluetooth hands-free i bilen vilket ofta är rätt smidigt. Dock är det inte smidigt att bli halvt döv av plinganden i örat. Eller att navigationsrösten inte riktigt fattar att man redan är i ett samtal och avbryter samtalet med en ny uppdatering. Jag bestämde mig därför för att göra något annorlunda.
Mitt senaste projekt var att använda en gammal platta för en fast installation i bilen istället. Det var en Nexus 7-platta som mest låg och skräpade, men som kom till användning igen. Jag valde OsmAnd som navigationsapp av en stor anledning – gratis offlinekartor för hela världen. Alternativen Waze och Google maps finns med såklart, men med tanke på att plattan var gammal och slö så litade jag inte riktigt på uppkopplingen.
Att ha kartorna offline har ju nackdelen att man måste uppdatera själv med jämna mellanrum, men med fördelen att internet inte behövs. Själva installationen gjordes med kardborreband, en kort usb-sladd till laddaren samt bluetooth till bilens ljudsystem. Storleken på plattan var perfekt. Den är lagom stor för att se allt tydligt och ändå inte vara ivägen. Man märker samtidigt skillnad på hur mycket mindre uppmärksamhet det krävdes med plattan jämfört med mobilen.
Om man nu inte vill använda sig av mobilen eller plattan så får man leta sig till en GPS-navigator. Priserna varierar dock väldigt mycket. Man kan få en billig variant för under tusenlappen eller lyxmodellerna för upp mot 7000 kronor.
Vad är då skillnaden? Av vad jag har sett så finns det två skäl för att de dyrare är dyrare. Först och främst kartorna – ju fler områden som de täcker desto dyrare blir det. Den andra är att det finns möjlighet att koppla in andra saker till navigatorn. Däcktryckssensorer och backkamera är ju rätt smidigt att få på samma skärm. Sedan kommer man ju inte ifrån att de allra billigaste varianterna inte är lika pigga och tar längre tid på sig att söka rätt bland kartorna. En stor fördel med en navigator jämfört med plattan är sökfunktionen. Det är lite begränsat i plattan jämfört med en riktig navigator.
Det kommer helt enkelt ner till budget, tycke och smak i slutändan om du frågar mig. Nästa projekt blir att se om man kan få backkamera och andra sensorer kopplade till plattan. Det hade onekligen varit praktiskt att slippa behöva köpa en ny pryl.
I den lilla byn råder en febril aktivitet. Längs en landsväg har det byggts läktare för att ta emot 80 000 åskådare och vägen har fått streck. Den oinvigde begriper först ingenting, men på söndagen skall en cirkus komma till byn. Ingen cirkus med rashästar […]
BILTEKNIKI den lilla byn råder en febril aktivitet. Längs en landsväg har det byggts läktare för att ta emot 80 000 åskådare och vägen har fått streck. Den oinvigde begriper först ingenting, men på söndagen skall en cirkus komma till byn. Ingen cirkus med rashästar och elefanter utan fartvidunder i form av strömlinjeformade bilar. Året är 1955 och ett Grand Prix-lopp för bilar skall äga rum på Råbelövsbanan norr om Kristianstad. Världseliten av förare från stallen Aston Martin, Ferrari, Maserati och Mercedes Benz finns på plats.
Loppet kan följas även utanför tävlingsområdet, men då utan möjligheten att se bilarna. Motorljuden blir till skön musik. Dova toner vid inbromsning i en kurva och välstämda ljud som från ett stränginstrument vid acceleration, Ur högtalaren strömmar information om depåbesök, däckbyte, motorhaveri och vem som leder loppet. Juan Fangio vinner och tvåa blir Stirling Moss. Två legender inom sporten och båda kör Mercedes Benz
Knappt hade bilen utvecklats förrän det blev tid för kappkörning. De första organiserade tävlingarna ägde rum i Frankrike. De kördes dock utan att övrig trafik spärrades av vilket ledde till dödsolyckor. Snart övergick man till att köra på stängda banor. I början var inte bilarna utpräglade tävlingsbilar, utan istället prototyper som sedan skulle massproduceras för konsumenter. Ett intelligent sätt att testköra och i reklam kunde man sedan referera till märkets tävlingsframgångar. Bilarnas hastighet var inte svindlande. Strax före första världskriget var genomsnittshastigheten 120 km/tim. Inte så märkligt eftersom bilarna inte var aerodynamiskt utformade utan hade skärmar och annat som gav luftmotstånd.
I mellankrigstiden började biltävlingar bli prestigefyllda. Tävlingsbanor som Le Mans, Monza, Nürburgring m.fl. började byggas. Att vinna motortävlingar blev en nationell angelägenhet. Inte minst för länder som Tyskland och Italien. För bilmärken som Ferrari, Bugatti, Mercedes och Audi (tidigare Auto Union) blev det viktigt att vinna tävlingar. Åtskilliga förare har med åren blivit legendomspunna. De tyska märkena slogs om hastighetsrekord i specialbyggda bilar på nybyggda Autobahn-sträckor. Hastighet prioriterades före säkerhet. En förmiddag år 1938 körde Rudolf Caracciola i sin Mercedes med en hastighet av 433 km/tim. Samma eftermiddag kunde Audis enormt folkkäre stjärnförare Bernd Rosemeyer nå 430 km/tim, men slog runt och omkom omedelbart.
Audi hade under 1930-talet utvecklat sin tävlingsbil. Den var konstruerad av Ferdinand Porsche och hade V16-motor och individuell hjulupphängning. Märkligt nog benämndes både Audis och Mercedes tävlingsbilar som “Silverpilar”. Färgen var borttagen för att minska luftmotståndet.
Alldeles efter andra världskriget återupptogs Grand Prix-tävlingar. Att köra racerbil har länge varit som att balansera på en knivsegg. En brittisk tävlingsförare med sinne för galghumor kunde formulera det: “På söndag tävlar vi och i veckan blir det begravning”. Den som i livesändning från Monza-banan kunde se Ronnie Peterson i sin Lotus krascha direkt efter start, glömmer det aldrig. Olyckan var en kombination av arrangörsmiss, för kort startsträcka och brister i utformning av bil och tävlingsdräkt.
Under de senaste 30 åren har säkerheten vid racingtävlingar blivit bättre och antalet olyckor har drastiskt minskat. Bilarnas framaxel har flyttats för att undvika att förarnas anklar bryts och sittbrunnen har blivit djupare. En båge runt bilen gör att risken att få tunga föremål i huvudet har minskat. Kragar har introducerats för att förhindra frakturer på skallen. Tävlingsdräkter måste tåla höga temperaturer vid brand. Även tävlingsbanorna har blivit säkrare.
Stadsjeepar – eller SUV’ar som de också kallas – är populära bilar som erbjuder såväl mycket motorkraft och prestanda, som bekvämlighet och gott om utrymme för både stort bagage och den stora familjen. Biltypen är en utmärkt kombination av ett kraftfullt terrängfordon och en komfortabel […]
BILTEKNIKStadsjeepar – eller SUV’ar som de också kallas – är populära bilar som erbjuder såväl mycket motorkraft och prestanda, som bekvämlighet och gott om utrymme för både stort bagage och den stora familjen. Biltypen är en utmärkt kombination av ett kraftfullt terrängfordon och en komfortabel personbil – med högt chassi, fyrhjulsdrift och uppemot sju möjliga sittplatser i vissa modeller.
När SUV-bilarna först började rulla kritiserades de för att vara onödigt stora och framförallt bränsleslukande miljöbovar för vilka det egentligen inte fanns något direkt behov i stadsmiljöer. Många lockades dock av den vräkiga designen och bekvämligheten i att komma lite högre upp än i en vanlig personbil – vilket också är fallet även idag.
Lyckligtvis har mycket hänt i utvecklingen på bilmarknaden de senaste åren, inte minst för SUV-bilar. Numera erbjuder så gott som alla biltillverkare moderna stadsjeepar med innovativ elhybriddrift som gör det möjligt att fortfarande köra stort och kraftfullt – men på ett betydligt mer miljövänligt sätt.
Nyfiken på de bästa modellerna för 2021? Nedan listas årets topp 4 bästa SUV-bilar – samtliga tillgängliga som laddhybrider samt med design, kvalitet och prestanda utöver det vanliga.
Volvos omåttligt populära modell XC60 är sedan flera år tillbaka Sveriges mest sålda SUV-bil.
Hybridvarianten XC60 Recharge erbjuder en perfekt fusion av en medelstor SUV som är både kraftfull och smidig, och en modern miljöbil med grön laddhybriddrift. Årets modell är bland annat uppdaterad med en ännu vassare design och ett helt nytt underhållnings- och informationssystem från Google. Räckvidden uppgår till hela 53 km på en enda laddning och med den kraftfulla fyrhjulsdriften tar du dig fram smidigt i såväl stadsmiljö som terräng.
Volvo XC60 Recharge Laddhybrid är svensk bilkvalitet när den är som allra bäst.
Nya Kia Sorento är utan tvekan en av årets främsta uppstickare bland stadsjeepar och förmodligen den modell som blir Volvo XC60’s största konkurrent framöver. Här får du extremt mycket bil för pengarna.
Kia Sorento är en av de större stadsjeeparna på marknaden just nu – med hela sju säten och ett generöst bagageutrymme. Bilen är bland annat utrustad med fyrhjulsdrift, smarta paddelväxlar, ett toppmodernt navigationssystem och en kraftfull laddhybridmotor med en räckvidd på upp till 57 km per laddning.
Kia Sorento är en perfekt SUV för dig som vill ha extra av allt – såväl utrymme som funktioner, prestanda och miljötänk.
Toyotas RAV4 har liksom XC60 från Volvo länge varit en storsäljare bland stadsjeepar på den svenska marknaden. En trend som sannolikt kommer hålla i sig med 2021 års nya och uppdaterade modell.
RAV4 Hybrid Synergy Drive är en medelstor 5-sitsig SUV utrustad med fyrhjulsdrift, en tystgående elhybridmotor, Toyotas senaste infotainmentsystem samt en mängd smarta funktioner och finesser. Bilen har låg bränsleförbrukning (1 l/100 km vid blandad körning), gott om utrymme och är såväl bekväm som enkel och rolig att köra.
Volkswagens uppdaterade version av den medelstora stadsjeepen Tiguan finns liksom övriga bilar på listan med både vanlig motor och som elhybrid. Bilen har en modern, snygg design och är såväl kraftfull som rolig och enkel att köra. Riktigt snygg interiör och ett infotainmentsystem som slår de flesta andra på fingrarna. Tiguan elhybrid har en räckvidd på 49 km för en laddning och låg förbrukning när den körs på bränsle. En mycket prisvärd SUV som känns både rejäl och kraftfull, men samtidigt smidig och elegant.
En av anledningarna till att utvecklingen av teknik gynnar oss alla är att vi nu inte bara kan använda den för våra egna behov och hobbyer, som att spela spel, fylla i Bankoplader eller lyssna på musik, utan det är också mycket användbart och praktiskt […]
BILTEKNIKEn av anledningarna till att utvecklingen av teknik gynnar oss alla är att vi nu inte bara kan använda den för våra egna behov och hobbyer, som att spela spel, fylla i Bankoplader eller lyssna på musik, utan det är också mycket användbart och praktiskt för våra säkerhet i vardagliga sysslor. Man kan fråga: hur?
Har du någonsin varit inne i en flygplanscockpit? Då måste du ha blivit fascinerad av alla instrument och blinkande ljus som omger piloten och rorsmannen. Kanske vill du ha en liknande instrumentbräda i din bil? Det kan snart bli verklighet.
I bilens linda fanns det nästan bara hastighetsmätare och en indikator som berättade hur mycket bensin som fanns kvar i tanken. Dagens instrumentpaneler är mer generösa med information, men än så länge finns det ingen knapp för att slå på en autopilot. Du som gillar att köra bil kanske vill avstå från den knappen. Däremot vill du ha realtidsinformation om bilens hälsotillstånd eller tips om hur du kör säkrare.
Vad som menas med en fordonsdator är inte definierat. Redan idag är våra bilar fulla med elektronik. I en modern bil kan det finnas upp till 100 funktioner med sensorer och ställdon som styrs av datorer. Av en bils totala kostnad svarar elektroniken idag för cirka 40 % medan den vid milleniumskiftet låg på knappt 20 %. Flera av funktionerna sköter sig själv, dvs. du som förare gör ingenting. Bilens egna nät av lokala datorer fixar allt från kraftöverföring, krockkuddar till låsningsfria bromsar. En bils antisladdsystem reagerar exempelvis direkt och har undanröjt faran innan du som förare ens har märkt att du börjat få sladd på bilen.
Flera system är interaktiva med föraren. Hastighetsmätaren ger besked om hur fort du kör, men du måste själv gasa eller bromsa. Du får veta hur långt drivmedlet räcker, men du får själv avgöra när du skall tanka. En signal talar om att vätskan till din vindrutespolare börjar ta slut, men du måste själv lyfta på motorhuven och fylla på. Lite mer sofistikerade system är adaptiv farthållare som håller avstånd till framförvarande fordon. Radarövervakning vid backning och hjälp med fickparkering är andra exempel. För att minska risken för olyckor finns kameraövervakning av död vinkel och vingelvarning.
Grundläggande för utvecklingen av intelligenta system i en bil är att det finns bra och pålitliga sensorer eller givare. Om inte dessa finns, hjälper det inte hur snabba processorerna än är. Kretskort måste skyddas mot väder och vind och är därför inkapslade i plast- eller metallådor. Den som någon gång lyfter på sin bils motorhuv, blir genast varse en sak. Som amatör klarar du knappast av den enklaste reparationen. Motorrummet är kompakt och du kan i bästa fall byta en strålkastarlampa. De funktioner som styrs av elektronik vågar du inte röra.
De flesta experterna och fordonstillverkarna är överens om att förarlösa bilar hör framtiden till. Tekniken finns och datorerna är tillräckligt kraftfulla. Det återstår att utforma trafikmiljön därefter och inte minst måste framtidens passagerare övertygas om att de kan åka säkert. Under perioden fram till att alla bilar har försetts med autopilot kommer bilarna att fyllas med en rad nya funktioner. Det finns åtskilliga mer eller mindre fantasifulla visioner.
Önskar du kunna se vad som finns framför person- eller lastbilen du ligger bakom? Utveckling pågår för att ta fram ett visionsystem. Bakom din backspegel skall sitta en stereokamera som scannar av vägen framför och åt sidorna. Din bil kan koppla upp sig via 5G-nätet och på så vis få bilder från bilen framför, om den har en motsvarande kamera. Din fordonsdator kan även komma att kommunicera med bevakningskameror för att få ett helikopterperspektiv över trafiken.
Med kamera kan din bil till och med hålla koll på dig som förare. Det är inte alltid lätt att avgöra om du börjar bli alltför trött eller okoncentrerad. Din kamera ser dig och signalerar att du bör du ta en paus. Du kan också vara förvissad om att framtidens fordonsdatorer ser till att du inte kör för fort eller vinglar i trafiken.
Att ha en skyddsbur i rallybilen är en självklar utrustning. Den är oumbärlig om olyckan är framme. Oavsett om bilen rullar runt, hamnar på taket, blir påkörd från sidan eller vad som än händer så skyddar den dig. Eftersom farten är hög och det ibland […]
TÄVLINGSAtt ha en skyddsbur i rallybilen är en självklar utrustning. Den är oumbärlig om olyckan är framme. Oavsett om bilen rullar runt, hamnar på taket, blir påkörd från sidan eller vad som än händer så skyddar den dig. Eftersom farten är hög och det ibland är trångt på banan är det en viktig skyddsutrustning. Buren med störtbågar ska skydda föraren vid en krock eller olycka. Utan bågen trycks karossen in och klämmer föraren. Hamnar bilen på taket eller tar eld, kan föraren krypa ut tack vare att buren förhindrar att bilen trycks ihop.
Det viktigaste är att fästa buren ordentligt i bilen. Det gäller att hitta fästpunkter som inte ger vika vid en krock. Har man fäst buren i för svaga partier kan bågen tryckas ut genom plåten. Det är också viktigt att buren inte hindrar föraren att manövrera bilen. Den ska anpassas till bilen samt förarens rörelsemönster under körning.
En annan viktig aspekt är att skyddsbågen inte ska vara för tung. Den ska helst vara så hållbar som möjligt, men samtidigt vara så lätt som möjligt. Man vill inte att fordonet ska ha för mycket vikt. En bra skyddsbur bör vara specialtillverkad och anpassad till bilen och föraren. Jag rekommenderar inte att köpa en standardbur och tro att det räcker. Den kommer att behöva anpassas till bilen. Även fästpunkterna behöver anpassas för att hålla.
Skyddsburen monteras i en rallybil för att skydda föraren. Bågens uppgift är att fördela trycket från en krock eller en ramning. Buren finns där för att hålla karossen öppen och inte tryckas ihop, med klämskador som följd.
Det allra bästa är att bygga buren så tajt mot chassit att man får många fästpunkter. Det gör att den blir än mer hållbar utan att man ökar vikten. Att komplettera med ytterligare bågar i taket är ett sätt att säkerställa att taket inte trycks in om bilen rullar runt i hög fart. Skyddsbågarna i sidorna innanför dörrarna är viktiga vid tävlingar där bilarna ofta kör tätt ihop och risken för påkörningar från sidan är stora. Bågarna skyddar både förare och passagerare.
Det finns olika regler för hur buren får vara konstruerad och säkerheten sätts alltid främst. Är du osäker på om du följer reglerna eller vad som gäller? Fråga då en sakkunnig.
Säkerheten kommer i första hand. Fundera på om det är okej att addera lite vikt mot att du får ett bättre skydd. Svaret är ofta ja. Välj en konstruktör av bågar som har erfarenhet, som förstår hur din bil är konstruerad och vilka behov du har. Pruta aldrig på säkerheten. Bygg en bra båge från början. Annars kanske du inte har en andra chans.
Rallyintresserade föredrar många gånger att ge sig ut på vägarna på semestern. Att köra genom Europa är inte bara kul, det är lätt att hitta vackra platser. Camping är ett trevligt alternativ till hotell, vare sig du har husbil, husvagn eller vill tälta. I Europa […]
BILRESARallyintresserade föredrar många gånger att ge sig ut på vägarna på semestern. Att köra genom Europa är inte bara kul, det är lätt att hitta vackra platser. Camping är ett trevligt alternativ till hotell, vare sig du har husbil, husvagn eller vill tälta. I Europa finns riktigt förstklassiga campingar som har alla tänkbar service.
Här kommer fem olika campingar för olika smaker, men som alla har det där lilla extra.
Camping de la Baie ligger vackert placerat mellan Marseille och Monaco längst Côte d’Azur. Det är en förstklassig camping som sträcker sig över hela fem hektar. Väl inne på området hittar du all service du behöver. Camping de la Baie ligger vid stranden och har även uppvärmd pool. En annan fördel är närheten till marinan i byns centrum. Läget gör också det lätt att utforska kusten. Campingen passar för alla typer av resenärer.
Vill du locka familjen på mer exklusiv campingsemester och samtidigt upptäcka norra Italien är campingen Marina di Venezia är pärla.
Det är glamping som är i fokus här. Du har en vattenpark som lockar barnen. Fantastisk natur och vackra stränder. Bokar du istället en bungalow har du dessutom möjlighet att välja till jacuzzi. Det stora området ger dig möjlighet att placera husvagn och husbil under lummiga pinjeträd där du ofta kan få vara helt privat. Det är värdigt alternativ till att bo på femstjärnigt hotell.
Vill du ha en mer unik campingsemester bjuder Forest Day´s på en riktig upplevelse. Här bor du i Kataloniens del av Pyrenéerna. Du bor i Forest Day´s tält som är något över det vanliga. Ekovänligt med massor av spännande aktiviteter och du kan njuta av storslagna vyer. Inne i tältet hittar du en riktig dubbelsäng med lyxiga lakan. Vintertid när det ligger snö värms tälten upp. En unik upplevelse för den som gillar att vara nära naturen. Dessutom kan du kombinera med ett besök i Barcelona.
Gillar du äventyr och att surfa så är atlantkusten tillgänglig och utmanande. Dreamsea Portugal ligger vid den charmiga fiskebyn Praia da Tocha som andas portugisisk charm. Här har du all möjlighet att surfa om dagarna och umgås med likasinnade på kvällen. Havets doft omsluter hela campingen och du kan njuta av grillad fisk efter en lång dag på stranden. Den familjära stämningen genomsyrar alla du möter. Du kan också få surflektioner på olika nivåer. Reser ni ett gäng kan med andra ord alla lära sig något nytt. Kom hem med ny solbränna, nya vänner och minnen för livet.
Kroatien är ett land som är som gjort för att upptäckas med bil. En campingplats som har det där lilla extra är Autocamp Pineta. Du har nära till den trevliga staden Zadar som verkligen är väl värd flera besök. Campingplatsen är ett mycket prisvärt alternativ, med en något enklare standard. Perfekt för alla typer av resenärer som uppskattar friluftsliv och avslappnad atmosfär. Du bor precis vid kusten under väldoftande pinjeträd. Somna och vakna till vågornas skvalp och njut av det kroatiska köket. Autocamp Pineta är en plats där du kan ladda batterierna och bara njuta av naturen.